S ROSTOUCÍM POČTEM FÚZÍ A AKVIZIC V ČR ROSTE I ZÁJEM O M&A POJIŠTĚNÍ.
S rozvojem trhu fúzí a akvizic (M&A) v České republice roste i zájem o pojištění transakčních rizik. Služeb využívají strategičtí a institucionální investoři, investiční fondy a soukromé osoby.
M&A pojištění v dnešní době využívá čím dál více firem. Na základě EY Barometru M&A (PDF, 178 kB) proběhlo jen za první pololetí roku 2016 o 98 % více transakcí než za první pololetí předchozího roku. To potvrzují i čísla společnosti RENOMIA, která mezi lety 2015 a 2016 zaznamenala přibližně 15% růst zájmu o M&A pojistky. Za nižším růstem u pojištění, než u samotného trhu s akvizicemi firem, stojí fakt, že pojištění se využívá zejména u realit, IT firem, služeb, maloobchodu/velkoobchodu, a méně u výrobních společností. Ne každá firma, která se prodává, tak pojistku sjednává.
„Jsme rádi, že díky zázemí RENOMIA NETWORK mohou všichni naši členové, nezávislí regionální pojišťovací makléři, využít ve prospěch svých klientů i špičkové know-how společnosti RENOMIA v oblasti pojištění fúzí a akvizic či pojištění závazků vyplývajících z prohlášení a záruk. Právě při přípravě těchto, stále ještě specifických, obchodních transakcí je pro klienta klíčová zkušenost, odbornost a poradenský přístup jeho pojišťovacího makléře,“ říká Ondřej Witowski, ředitel RENOMIA NETWORK.
Pojištění prohlášení a záruk (zkratka W&I pochází z anglického Warranties & Indemnities) kryje finanční škody spojené s porušením prohlášení a záruk prodávajícího včetně nákladů na právní zastoupení. Mezi další výhody pojištění W&I patři i zatraktivnění nabídky kupujícího v aukci, posílení záruk poskytnutých prodávajícím, vyšší ochrana práv kupujícího v neznámém právním prostředí či okamžité uvolnění celé kupní ceny ve prospěch prodávajícího.
Zatímco v transakci bez pojištění prohlášení a záruk k předmětu koupě (W&I) často kupující skládá přibližně 10 - 15 % kupní ceny na vázaný účet a vyplácí je až po určité době a splnění podmínek, při pojištění W&I tento krok odpadá a prodávající může obdržet celkovou kupní cenu ihned. Na částku – obvykle kolem 20 % z kupní ceny, která představuje odpovědnost prodávajícího – se totiž zřídí pojištění, které jistí rizika související s prohlášeními a zárukami za stav prodávané společnosti.